
Swing Swing Swing!
크리스찬 디올은 1947년 "뉴 룩"을 선보인 이후 파리 오뜨 꾸뛰르의 황금기를 이끌었는데 이는 볼륨있는 가슴과 엉덩이, 잘록한 허리, 작은 어깨, 그리고 크고 긴 스커트로 정의되었습니다. 아래의 사진에서 보여지는 샤프한 실루엣이 특징인 "Profile Line" 컬렉션에 선보인 “La Cigale” 드레스는 날씬한 상체와 상반되게 스커트는 과장되어 입체적으로 퍼집니다. 무슈 디올은 재단사들에게 몸의 굴곡을 따라 몰딩한 패턴 조각을 사용하여 이러한 실루엣을 성형하고 엉덩이를 부풀리도록 주문 했습니다.
Christian Dior led the golden age of haute couture in Paris after introducing the 'New Look' in 1947 - protruding breasts and hips, a cinched waist, small shoulders, and a large, long skirt. The “La Cigale” dress as seen in photo below came from the collections "Profile Line," which have a distinctive sharp silhouette. In contrast to the slender upper body, the skirt spreads out three-dimensionally. Monsieur Dior employed pattern masters to shape pattern pieces to mold the bodice to the body and likewise to allow for the dilation at the hips.
Christian Dior (French, 1905-1957). La Cigale, Autumn/Winter 1952. Blend of cotton, rayon and acetate. New York: Metropolitan Museum of Art, C.I.59.26.3a, b. Gift of Irene Stone, in memory of her daughter, Mrs. Ethel S. Greene, 1959. Source: MMA
"La Cigale"은 꾸뛰르의 토대를 가지고 있지만 보편적인 소재와 긴 소매, 부드러운 몸통과 스커트 실루엣의 파리지앵 감성을 담은 칵테일 드레스로 미국 백화점까지 폭넓게 퍼져 나갈 수 있었습니다. 전후 피폐해져 있던 여성들의 옷차림에 다시한번 페미닌한 요소를 불어 넣고 싶었던 무슈 디올의 “La Cigale”은 “건축적 실루엣의 마스터피스” vs “시대를 역행하는 디자인” 이라는 상반된 평가를 받았지만 분명한 형태로 지금까지 여성의 복식에 큰 영향을 끼치고 있습니다.
"La Cigale" has the underpinnings of couture, but with its standard moiré, long, fitted sleeve, and smooth bodice and skirt cut, a facade of this cocktail piece could easily be adapted for the department store in America. Monsieur Dior wanted to veer away from masculine edge in woman’s attire that had been devastated after the war and encourage women to embrace more feminine styles again. It received conflicting reviews as “masterpiece of architectural silhouette” vs “design against the times”, but in a clear form until now. It has a huge impact on women's clothing.
Christian Dior (French, 1905-1957). "La Cigale" in Vogue (New York), Vol. 120, Iss. 4, (Sep 1, 1952). Photographed by Frances Mclaughlin-Gill. Source: ProQuest
